A A A
  • Praat mee!

    Praat mee!

Minder met de auto

Minder met de auto

Willen we minder mensen in de auto en meer op de fiets en in het openbaar vervoer? Hoe bereiken we dat? En is dat wel een goed idee?

 

 

Deel

Reacties

  • Uit het oogpunt van duurzaamheid en gezondheid ben ik het eens met vrijwel alle voorgaande reacties. Voor minder uitstoot en meer beweging zouden meer mensen de fiets moeten nemen. In het autoparadijs Soest is dat heel lastig voor elkaar te krijgen. Daarom moeten fietspaden in Soest en Soesterberg duidelijke extra's bieden om mensen uit de auto te krijgen. Extra veilige routes voor schoolkinderen. Extra comfortabele routes voor bejaarden. Extra ruimte voor bakfietsen etc. etc. In andere gemeentes wordt meer gefietst, deze verandering moet in Soest ook kunnen.
    27-11-2020 17:40:09
  • Mis inderdaad aantrekkelijker maken voor de fiets. Begin te denken vanuit de fietser en pas autoverkeer daar op aan. De overal in bebouwde kom 30 km max motie van de 2e kamer is zo'n voorbeeld. Verder: bijna alle fietspaden en zeker de 2-richtingspaden zijn te smal. Pas dat aan, dat stimuleert fietsgebruik.
    25-11-2020 14:51:03
  • wil
    Bouw autoloze nieuwbouw. Stuur op deel auto.Zorg dat iedereen z'n auto parkeert op indien mogelijk eigen grond. Zo belast je de straat niet.Ieder gezin max 2 autos zou ook helpen. Nu loopt het soms behoorlijk uit de hand.
    21-11-2020 22:39:53
  • Geen van de opties eigenlijk. Fietsgebruik stimuleren door veiliger fietsroutes te creëren, auto-te-gast-wegen, beperken van maximum snelheid voor gemotoriseerd verkeer op drukke fietsroutes. De belangen van de automobilist iig niet boven dat van fietsers en voetgangers laten gaan.
    21-11-2020 15:26:41
  • Maak elektrische deelautos beschikbaar zodat je makkelijk vervoer ter beschikking hebt zonder zelf een tweede auto te hebben. Ik zou daar graag mijn tweede auto voor wegdoen. Aanvullend kan ook een platform beschikbaar gesteld worden om lokaal je auto te delen: ik zou best mijn tweede (elektrische) auto willen delen met mijn buren, als daar een laagdrempelige voor manier wordt gefaciliteerd.
    14-11-2020 7:52:18
  • Om de auto terug te dringen, moet ook fietsen als optie veiliger en aantrekkelijker worden. Grote verkeersaders moeten op de plekken waar fietsers logischerwijs over willen steken, makkelijker over te steken zijn. Dit geldt vooral voor de Torenstraat en Kerkstraat. Leg zebra's aan, of stoplichten. Op plekken waar je als fietser niets kunt zien aan komen door geparkeerde auto's langs de doorgaande weg, borden op de verkeerde plek (Birkstraat, bij oversteekplaats middenberm net voorbij Het Derde Erf), hoge heggen, hoogteverschil, bochten in de weg kun je spiegels plaatsen en obstakels verwijderen. Plaats haaietanden op het kruispunt P. van den Breemerweg/Kerkstraat, zodat auto's daar even moeten stoppen, maak de P. van de Breemerweg autoluw etc. Geef fietsers voorrang bij stoplichten van Weedestraat. Meer 30 km zones (en handhaaf dat ook meer).
    6-11-2020 17:32:58
  • Een andere belangrijke taak voor de gemeente is om de "speedbikes" te ondersteunen, zodat steeds meer mensen kiezen voor een speedbike in plaats van een auto. In heel Gelderland, en in Zeist en Nieuwegein, hebben de gemeentes een aantal doorgaande fietspaden opengesteld voor speedbikes binnen de bebouwde kom. Dit is iets voor Soest. (Volgens RDW mag je max 25 km/uur op de fietspaden fietsen, ook met een speedbike) In Gelderland hebben ze een nieuw verkeersboord ontworpen "Speed-pedelecs toegestaan" voor deze fietspaden. In Zeist hebben ze gekozen voor het bord met fiets/brommer.Ik stel voor de aders door Soest worden opengesteld voor speedbikes: Langs de hele Koningsweg-Birkstraat en de Dalweg. Dit zijn vrijlopende eenrichtings-fietspaden met weinig kinderen en gevaarlijk autoverkeer. (Nu moet je met je speedbike tussen de auto's, en dat heb ik geprobeerd op de Koningsweg en dat was levensgevaarlijk!)
    5-11-2020 18:57:24
  • Het OV moet goedkoper worden.Voor een ritje naar Amersfoort of Hilversum is de prijs/kwaliteit verhouding ongunstig geworden voor de bus.Laat mensen kiezen op basis van de prijs van de reis, gecombineerd met duurzaamheids-bewustzijn.
    5-11-2020 10:08:47
  • raar dat bij de 'opties' nergens een optie staat dat fietsen aantrekkelijker moet worden gemaakt. Bij voorbeeld door extra fietsparkeerplekken te (laten) maken, door verkeersknooppunten voorrang voor fietsers te maken, door fietsroutes niet kilometers, maar fietsminuten uit te drukken (dan zie je dat je heel veel 'autoritjes' heel goed kan fietsen, ook qua tijd). En zo zijn er ongetwijfeld meer dingen te bedenken. Stap 1 is uitvogelen welke autoritje je niet meer zou willen, stap twee is dan bekijken hoe.bedenk welk gedrag je wel wil en ga dat regelen. in plaats van gedrag dat je niet wil moeilijk maken...
    4-11-2020 23:04:03
  • niet zozeer snelle bussen, maar meer kleine frequent rijdende elektrische bussen als schoon alternatief voor de auto
    4-11-2020 19:31:12
U moet registreren/ingelogd zijn om te reageren
soest
2208